Thursday, August 26, 2010

Schmeichel..The Great Dane!!

Like Father Like Son
Siapa yg tak kenal Peter Schmeichel..bagi MU fan and aku sendiri dia ni is the greatest keeper in the world n' the bestest keeper of ol' time (setuju MU fan? heheehe :p!!) Dia ni lahir tahun 1963 n' start main bola umur 8 tahun..1st football club dia Hoje-Gladsaxe then tahun 1987 dia join Brondy selama 5 musim dan menang 4 kejuaraan Liga Denmark. Dgn aksinya yg memikat di Liga Denmark n game antarabangsa Sir Alex beli dia pd tahun 1991 dgn harga 530k pound jer yg aku n' semua org akui its the bargain of century in English Football, betol tak? Dgn MU selama 8  musim dia menang byk trofi ( 5 Premier League, 3 FA Cup,1 Piala Liga n' 1 Champions League). Mula2 aku kenal si Schmeichel ni time Euro '92 time Denmark menang semifinal lwn Belanda. Aku tak amik pot sgt dgn Denmark time tu tp bila diorg menang n' Schmeichel save penalti Bergkamp aku teruja tgk keeper yg berambut putih ni!! In the final pulak Denmark menang (tak percaya aku team underdog menang) and commentator tu ckp yg keeper Denmark ni main utk MU!! Apa lagi,tambah teruja la aku..lebih2 lagi si Giggsy and Cantona ada sekali,bertambah-tambah la sokongan n minat aku kat MU ni!! Aku nak tanya korang la kan, SAVE mana yg korang paling ingat Schmeichel pernah buat? Bagi aku save yg paling best masa MU lwn Inter Milan in the treble season 98/99 ( quater final Champions League main kat Old Trafford ).. Time tu Inter tgh serang and Schmeichel save tandukan Zamorano (striker Inter dr Chile yg pakai satu2nya jersi no 1+8 coz dia bengang sgt tak dpt pakai no 9 yg time tu Ronaldo dr Brazil pakai hehehe :p) yg dah betol2 depan gol , Schmeichel save dgn lompat gaya mendepa dua2 tangan dan kaki (ada yg ckp frog jump or star jump),memang berani betol la dia ni!! Schmeichel ni jugak pernah skor gol..antaranya game lwn Rotor Volgograd (EUFA Cup '95) dan Everton (Premier League 2001, waktu ni dia dah join Aston Villa). Tahun 90'an dulu kalau game MU yg Schmeichel jd keeper aku confident la MU bole menang ( terbukti yg dia terbaik dlm Cleansheet per game ratio iaitu 42%) mcm aku confident dgn Van Der Sar keeper MU skrg!! Kalau td aku ckp pasal save, skrg moment yg paling aku ingat psl si rambut putih ni la kan time semifinal FA Cup 98/99 lwn Arsenal ( biasala treble season..season paling EMO aku!! hehehe ) waktu dia save penalti Bergkamp jugak di minit2 terakhir perlawanan! Kalau dia tak save,tak akan ada Treble Season, betol tak? Lepas musim 98/99 dia pindah ke Sporting Lisbon liga Portugal (menang liga Portugal di musim pertamanya) then balik England, Schmeichel join Aston Villa n' Manchester City. Dia retired lepas musim 2002/03. Kalau korang nak tau, anak Schmeichel si Kasper pun jd goalkeeper gak!! Dia pernah main utk Manchester City,Cardiff City n' skrg dia keeper no1 utk Leeds United..Anyway, to Peter Schmeichel..u are the best goalkeeper MU ever had!! Maybe..juz maybe one day anak kau si Kasper ni akan jd keeper MU n' become as good as u did in your primetime!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails